Saturday, July 11, 2015

Antara cinta atau sayang?

Selamat berhari minggu buat semua. Agak-agaknya laa kan, apa BEZA antara CINTA dgn SAYANG ek? Yg aku rasakan skrng nie terhadap dia hnya sayang atau cinta? Huhhhh, semak btul laa fikir psal cinta nie. Aku sndiri pun tak dpt beza cinta atau sayang. Yg aku tahu, CINTA itu memerlukan pengorbanan, CINTA itu suci jika mencintai seseorang itu dengan niat untuk dijadikan pasangan hidup. Habis itu, ape yg boleh dikatakan dengan SAYANG? Yg aku tahu psal SAYANG cuma kita menyayangi org itu seperti sayang kita terhadap diri kita. Contohnya mcm kita sayangkan family kita dgn sepenuh hati, menyayangi org yg sayangkan kita. Itu yg aku faham laa mengenai sayang. Lagi satu, jgnlah kita menyayangi org lebih dr kita menyayangi Allah SWT dgn Nabi kita sendiri. Itu yg penting sbb syg kita sebagai manusia tidak akan kekal lama. Hanyalah sementara sahaja. Cinta dan sayang sesama manusia akan pudar juga bila cinta dan sayang itu dinodai oleh org lain. Hanya cinta dan sayang kepada Allah SWT dan Rasulullah sahaja yg kekal sampai bila2. 

Mungkin yg aku rasakan skrng ini hanyalah rasa sayang dgn kasihan saja terhadap dia. Dah tak ada rasa cinta antara aku dgn dia mcm dulu. Aku rasa mcm biasa saja bila dgn dia. Tak ada rasa happy pun bila dgn dia cuma aku hanya rasa menyampah, menyirap dan rasa nak marah je bila dgn dia. Tak ade rasa hormat langsung dgn dia. Yang aku tahu, dia tak payah laa susah2 nak pujuk aku bagai mcm dulu. Hati aku nie ibarat terlalu rapuh dan sensitif. Bila terluka saja, susah utk disembuh. Take time jgak utk aku menyembuhkan luka dlm hati. Bia luka luaran sbb nmpk, ini luka dalaman. Mmg susah nak sembuh sbb luka yg tidak nmpk. Kalau tak menyusahkan aku satu hari tak boleh ke? Dah tak tau tu buat je laa cara tak tau. Masalah btul laa! Makin hari makin tak de jln utk ke arah penyelesaian. Asyik2 nak marah2 dia je. Bukan sbb ada org ketiga ke apa. Ini disebabkan masalah perangai masing2. Aku tak tahan dgn perangai dia. Haishhhh, tak boleh nak teruskan je laa rasa. Tak makan pujuk aku nie. Lagi dipujuk, lagi aku melenting. Mmg masalah laa klu mcm tu. Sabarlah wahai hati. Mmg sedih sebenarnya bila sesebuah perhubungan itu berakhir dgn dua hati yg terluka. Tapi apakan daya klu dah itu pilihan yg tepat dan pilihan yg terakhir dr meneruskan perhubungan yg belum tntu akan menjamin kebahagiaan bersama.


Image result for hati yang terluka


Sekian.

Sincerely from,
zahirahnazilan
      

No comments:

Post a Comment